Familie Schreuder in USA

25 Juli 2011 Yosemite

25 Juli 2011 Yosemite

Ontbeten op onze kamer in de lodge en toen rond 9.00 uur naar de vallei van Yosemite gereden.
Hier gaan we meerdere supergrote watervallen bekijken.
De eerste die we tegen komen is de Bridalveil waterval. Ook wel de bruidssluierwaterval. De beweging van de waterval lijkt hier op.

Bridalveil Fall.

Rianne op een omgevallen boom langs het water wat van de waterval afkomt.

Daarna door gereden naar het centrum van de vallei en een 5,5 km wandeling gedaan naar de nu beruchte Vernal Fall.

We doen een stuk van de Mist trail, die doorloopt naar een brug waar je op de Vernal Fall uitkijkt.
Berucht zei ik, omdat sinds 19 Juli hier 3 jonge mensen vanaf gevallen zijn. 1 ging bovenop de waterval staan en gleed uit een andere probeerde hem te redden en viel ook. De derde probeerde dit ook en ging ook over de rand naar beneden.
Er hing een poster met foto’s van de drie toen ze omhoog gingen en nog leefden. Ze zijn nog niet gevonden.
Maar de kans is nihil dat ze nog leven. De waterval stort zich naar beneden via een ruw klotsende rivier over grote dikke rotsblokken. Dat overleef je niet.Het was een erg zware wandeling want je klimt pittig omhoog, maar het uitzicht vergoede veel.
Terug ging het sneller want we gingen grotendeels naar beneden. Prachtige wandeling.

Rianne en Marc bij de Vernal waterval.

We pakken de auto en rijden de vallei weer uit. Eerst nog de op 4 na grootste watervallen van dichterbij bekijken.

Ze bestaan uit de Upper en de Lower. De Lower is via een wandelpad in ongeveer een kwartier te bereiken.
Mooi gezicht al dat water.
Bij de Upper kun je ook komen maar dat is een erg zware wandeling dat hebben we maar niet gedaan.

Uitzicht op de Upper Yosemite Fall.

Lower Yosemite Fall.

Het laatste wat we nog willen zien zijn de grootste bomen van de wereld, Sequoia’s.
Deze bomen staan in Mariposa Grove.
Het is wel weer een uur rijden om er te komen.

Heel veel haarspeldbochten en af en toe diepe ravijnen.

Bij aankomst maar een tram genomen die langs de grote bomen rijdt.
Kost wel wat maar we waren het wandelen zat.
Wat een joekels van bomen.

Door 1 boom is deze doorgang gemaakt.

Sommige bomen hebben een diameter van 6 meter en zijn 2700 jaar oud.
De oudste boom heet, Grizzly Giant.

Grizzly Giant

Wat een omtrek heeft deze boom.

Dit zijn de wortels van een omgevallen sequioa boom.

Na de bomen bekeken te hebben en weer met de auto terug. Dat is dus ruim een uur rijden naar het hotel. En al die haarspeldbochten nog een keer rijden.

Helaas hebben we geen beren kunnen spotten in Yosemite. De beren komen geregeld voor in de vallei en breken zelfs auto's open om het voedsel eruit te krijgen. Ze hebben bij de campings en hotels in de vallei dan ook speciale Bearlockers. Dit zijn metalen kluizen in het park waar je je etenswaren in kunt doen. Dus 's nachts geen voedsel in je auto laten liggen.

Beren worden ook wel eens aangereden in het park. Er staan speciale bordjes langs de weg met een beer erop waar dat is gebeurt. Gelukkig gebeurt dit maar zelden. Kom je wel een beer tegen dan moet je hard schreeuwen of klappen en dan gaan ze weg.Bij onze lodge hebben we dat probleem niet.

Morgen gaan we de natuur uit en reizen we naar San Francisco. Hopelijk hebben morgen weer internet. Tot morgen.

P.S. Sorry voor soms de spellingsfoutjes. Ingrid controleert me meestal wel en dan zitten er wel eens fouten in. Dan herstel ik ze.

(O) pa en (O) ma Lansbergen

Berichtje van gisteren wel gemist, we kijken er iedere dag weer naar uit.
Het ziet er weer prachtig uit waar jullie nu zijn.
Het weer hier in Holland wordt de komende dagen weer wat beter, als jullie volgende week terug zijn is het hier misschien wel zomer.
Goede reis naar San Francisco.
Groeten (O) pa em (O) ma Lansbergen

Jan

Nog Lion(s) gezien. Ik lees net dat de toeristen wel geïnteresseerd zijn in de beren, maar de beren niet in de toeristen. O ja, nieuw gevaar voor de Ipod Touch van Rianne, de San Andreas Breuk.
Veel plezier in San Francisco.

Pa en Ma Schreuder

Heb je mijn weekverslag ook ontvangen?
Weer veel mooie beelden van jullie gezien.
Het weer hier word wat beter maar de kavel en tuin
zijn nog erg nat.
Nog veel vacantieplezier voor de laatste week gewenst.

Groetjes van Pa en Ma Schreuder.
I

Harry

Ja ik heb jullie mail wel ontvangen. Nu hier 8.15 uur. Veel bewolking en mist boven de stad.

Groet Harry