Familie Schreuder in USA

24 juli 2011 Bishop-Yosemite

24 Juli Bishop-Yosemite

Om 7.45 wakker om daarna het ontbijtbuffet in het hotel te nemen. Bishop de plaats waar we nu overnacht hebben is ook vooral bekend om de van oorsprong Nederlandse bakker Eric Schat.
In deze grote winkel kun je van alles krijgen op brood gebied. Een hele grote winkel. Het was er ook erg druk. We hebben wat brood ingeslagen om later in het Yosemite park op te peuzelen.
Rianne is nu ook blij want het Amerikaanse brood heeft een wat zoete smaak en is niet echt lekker.

Bakkerij van Eric Schat.

Bishop hebben we verlaten en rijden door een dal met aan de linkerkant het gebergte van de Sierra Nevada. Met nog veel sneeuw op de toppen. Hier is afgelopen winter extreem veel sneeuw gevallen. Dat is ons geluk want dan stromen de watervallen in het Nationaal Park Yosemite nog lekker hard.

Voordat we de Tioga Pas op gaan rijden, een hoge bergpas die pas vanaf half juni open is, gaan we eerst nog langs Mono Lake.
Alleen via deze pas kom je via het oosten Yosemite park in. En door de sneeuw is deze dit jaar ook een stuk later open gegaan. Is de pas dicht dan moet je een heel stuk (200 miles) omrijden.

Mono Lake is een 700.000 jaar oud meer dat ontstaan is tijdens de ijstijd. Vroeger was dit meer nog veel groter. Het is nu nog maar 1/60 deel van wat het vroeger was.
Doordat het meer kleiner is geworden komen er zogenaamde Tufa’s naar boven. Dit zijn door kalksteen gemaakte puntige rotsen. Die ook al 13.000 jaar oud zijn.
Het meer is 2,5 maal zo zout als de zee. Er leven dan ook niet veel organismen in dit meer. Een heel apart gezicht die Tufa’s.

UItzicht op het Sierran Nevada gebergte, vlakbij Mono Lake.

Na Mono Lake is het nog een half uur rijden naar het begin van de Tioga Pas en duiken we echt de bergen in, hoger en hoger. Tot op bijna 10.000 feet ( ca. 3000 meter hoogte). Een hele mooie route. De eerste watervallen komen we al tegen en zien de sneeuw ook steeds dichter bij.
Totdat we bij een plek komen dat we bij de sneeuw kunnen komen en er zelfs op kunnen lopen. Apart na een dag geleden nog in de woestijn van 45 graden gezeten te hebben.

Dat word sneeuwballen (ijsballen) gooien.

Vlak bij deze plek nog een prachtig bergmeer.
Er bloeien langs de weg ook overal bloemen met verschillende kleuren. Echt koud is het niet. Toch nog steeds boven de 20 graden erg aangenaam.

Iets later komen we in een kleine file. Dat betekend dat we de ingang van het park naderen. Hier hebben we onze Annual Pas weer voor nodig, die we eerder voor andere parken al gebruikt hebben.
Yosemite is het oudste park ter wereld. De naam komt van de indianenstan, Uzumati. Het park heeft bergen van 600 tot 3960 meter hoog.
De vallei, Yosemite Valley, is een goed voorbeeld van een gletsjervallei. In het park leven veel wilde dieren zoals beren, wolven en herten.

Je ziet in dit park veel grote rotsblokken. Er word in dit park daardoor ook veel geklommen.
Verderop komen we bij Tenaya Lake. Een groot bergmeer waar we de broodjes van de bakkerij uit Bishop kunnen opeten.

Het is wel druk in het park. En de afstanden die je door het park moet afleggen zijn groot.
Onderweg komen we een paar uitzichtpunten tegen waar je een mooi uitzicht hebt op de Yosemite vallei. Hier zie je de eerste grote watervallen in de verte ook stromen.
Een prachtig gezicht. Onder Olmsted Point.

Op sommige uitzichtpunten is het erg druk met toeristen. Die punten slaan we eerst maar over en rijden naar Glacier Point.

Glacier Point, linksboven de puntige rots is Half Dome.

Om daar te komen is weer 45 minuten rijden met het mooiste uitzicht op de vallei met het zicht op meerdere watervallen en de steile rots , Half Dome .
De weg er naar toe is er 1 met vele haarspeldbochten en af en toe diepe ravijnen.
Op dit punt zie je ook de Vernal waterval. Een brede waterval waar afgelopen week nog 3 toeristen vanaf gevallen zijn. Ze hebben het niet overleefd.
Inmiddels worden we door het rijden van al die bochten aardig moe en stoppen alleen nog bij Tunnel View, waar je nog zo’n steile rots kunt zien, El Capitan en ook weer het uitzicht op de vallei.

Tunnel View

We zijn er ook achter gekomen dat de zon in de bergen toch een stuk feller is, want we zien her en der rode plekken op de nek of schouder.
Dus morgen beter insmeren want er schijnt alleen maar zon hier.

Na het bekijken van het punt Tunnel View rijden we naar ons hotel, Yosemite View Lodge wat erg mooi gelegen ligt tegen de bergen en de Merced River stroomt er langs.
Deze rivier voert heel veel water af wat boven uit de bergen komt.
We eten in het restaurant en gaan dan pas naar onze lodge.
Deze lodge is supergroot, want nu hebben we zelfs een voorkamer met keukenblok erbij.

Marc en ik gaan nog even zwemmen. Het word dan al donker.
Om 10.30 zijn we gaan slapen.